Gyökér ok meghatározása
Gyökér ok meghatározása
A minőségszemlélet fejlődésében látható, hogy az utólagostól az előzetes felé, a javítás helyett a megelőzés felé tolódott el a hangsúly. A tüneti kezelést mindenképpen fel kell váltani az okok megszüntetésének, ezt azonban sokkal könnyebb mondani, mint megvalósítani.
Az 5 miért módszer feltételezi, hogy hajlamosak vagyunk a problémákat tüneti szinten kezelni, mert időt, pénzt, energiát remélünk megtakarítani vele. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy az így kezelt problémák újra és újra elő fognak fordulni. Meg kell keresni azt a tényezőt, ún. gyökér okot, ami miatt a probléma egyáltalán előfordult. Ha ezt sikerült megtalálni, akkor már eredményesen lehet intézkedni. Természetesen a tüneti kezelés is szükséges, ha már előfordult egy probléma. Az ISO 9001 fogalmaival ez azt jelenti, hogy a helyesbítés, nem megfelelő termékek kezelése helyett a helyesbítő tevékenységekre kell fókuszálni.
A gyökér okot csak akkor lehet megtalálni, ha biztosan elég mélyre „ásunk”. Ha egymás után ötször kérdezik meg, hogy miért történt, vagy következett be valami, akkor a tapasztalatok alapján biztosan eljutottunk a gyökér okig. Előfordul, hogy ez már kevesebb lépésben sikerül, azonban soha nem szabad azt az illúziót elfogadni, hogy egyből ismerjük valaminek az okát.
A Lean szótár példája jól mutatja a miértek egymásra épülését.
Kérdés |
Válasz |
Ellenintézkedés (megoldás) |
Miért olajos a padló? |
Mert az egyik gépből szivárog a folyadék. |
Folyadékot feltörölni. |
Miért szivárog a folyadék? |
Mert az egyik tömítés elhasználódott. |
Tömítést kicserélni. |
Miért használódott el a tömítés? |
Mert nem a megfelelő folyadékhoz lett kiválasztva. |
Tömítés típusát megváltoztatni. |
Miért nem a megfelelő folyadékhoz választották a tömítést? |
Mert azt gondolták, hogy ebben a gépben is olyan folyadék van, mint a többiben a gyártósoron. |
Tájékoztatni az érintetteket az új folyadékról. |
Miért gondolták, hogy minden gépben azonos folyadék van? |
Mert nem mentek ki a sorra az érintettektől megkérdezni. |
Genchi genbutsu oktatása. |
5 miért alkalmazása (Kosztolányi-Schwahofer, 2012)
Az 5W1H módszer szintén problémamegoldó módszer, ami kérdéseket tesz fel, ezek kezdőbetűiből adódik elnevezése is, a „W” azonban nem csak miértet jelent, sőt egy 1 hogyan is megjelenik:
- What (Mi történt?): az esemény leírása, részleteinek és körülményeinek megismerése.
- Where (Hol történt?): az esemény helyszínének leírása, mivel az akár oka is lehet a problémának, azaz más helyszínen és körülmények között más következik be.
- When (Mikor történt?): az esemény ideje, ide értve nem csak az időpontot, hanem az évszakot, műszakot, napszakot; azt hogy hét eleje vagy vége van stb.
- How (Hogyan történt?): annak meghatározása, hogy mi előzte meg az eseményt, mi történt utána, illetve mit tettek a probléma kezeléséért.
- Why (Miért történt?): az okok keresése, ahol alkalmazható az 5 miért módszer.
- Who (Ki érintett a probléma megoldásában?): annak keresése, hogy milyen körülmények vezettek a probléma bekövetkezéséhez és ki vonható be a kezelésbe, helyesbítő tevékenységbe; nem pedig a felelősök személy szerinti keresése.
Az alábbi repülőtéri példa egyszerűen mutatja be a módszer hasznosságát:
What (Mi történt?) |
A táskám túl nehéz. |
Where (Hol történt?) |
A repülőtéren. |
When (Mikor történt?) |
Este, Spanyolországból hazafelé jövet. |
How (Hogyan történt?) |
A csomagfeladásnál közölték, hogy túlsúlyos a táskám |
Why (Miért történt:) |
Több üveg bort vettem ajándékba. |
Who (Ki érintett a probléma megoldásában?) |
Én, a légitársaság – és egy csomagküldő szolgáltat, ha legközelebb inkább hazaküldöm a bort. |
5W1H alkalmazása
Az 5W1H módszer szempontjai bővíthetők a szervezeti igényekhez igazodóan, dokumentációs és kommunikációs eszközeinek megválasztása alapján pedig sok formában lehet találkozni vele a gyakorlatban.
Az 5W2H még egy H-t tartalmaz: How much? (mennyit?), ami a tényezők és hatások számszerűsítésére utal. Ez tekinthető teljesebb modellnek, azonban a második „H” csak később került be, így széles körben elterjedt az 5W1H is.