Folyamatok javítása
Folyamtjavítás 6 lépése
A folyamatok javításával kapcsolatban két modellt emel ki a jegyzet:
- a folyamatjavítás 6 lépéses modelljét,
- a kaizen modelljét.
A folyamatjavítás 6 lépéses modellje
A folyamatjavítás 6 lépését azzal a céllal dolgozták ki, hogy általános útmutatóként szolgáljon a javítás menetét tekintve. Nem ez az egyetlen modell a problémamegoldás folyamatának leírására, sőt ennek is különböző változati ismertek. Az egyes lépések pontos megfogalmazásától fontosabb megfigyelni, hogy a PDCA alapmodelljét hogyan egészíti ki, illetve hogyan tölti fel a gyakorlatban közvetlenül használható elemekkel. A hat lépés tartalmát az alábbi bemutatásban a minőségbiztosítás eszközei adják (lásd később), ettől azonban célszerűen el lehet térni.
A folyamatjavítás 6 lépése (Tenner-DeToro, 2001)
Az első lépés a körülmények és kihívások meghatározása:
- a folyamat végtermékének (kimenetének) azonosítása,
- a vevők azonosítása,
- a vevői igények definiálása,
- az érintett folyamatok azonosítása,
- a folyamat felelőseinek azonosítása.
- Ezek után kerülhet sor a folyamat azonosítására, a teljesítmény mérésére, majd az okok feltárására és megértésére. A módszert szisztematikusan alkalmazott eszközök segítségével lehet végrehajtani:
- a folyamatmodellezés különböző formái segítenek leírni a tevékenységeket és kapcsolataikat,
- a teljesítmény mérésében a külső és belső vevők elégedettségének felmérése mellett műszaki mérések, minőségköltség-számítások és a statisztikai nyomon követési eszközök is fontos szerepet játszanak,
- az okok megértését az Ishikawa-féle halszálka-diagram, diagramok, hisztogramok, Pareto-elemzés és egyéb statisztikai eszközök segítik.
A folyamat ötödik lépése az új megoldások kidolgozása, amit a megoldások gyakorlatba ültetése és a sikeres alkalmazás visszamérése követ.
Kaizen
A japán megközelítés a kaizen aprólékos folyamatával kezeli a fejlesztéseket. A kaizen a folyamatos javítás japán eszköze, jelentése: jobb irányú változás. Lényege, hogy módszeresen és szisztematikusan kell a javítási lehetőségeket azonosítani, azokat sorrendbe állítani, megállapítani a kapcsolódó nemmegfelelőségeket és okaikat, majd intézkedni azok kijavításáról.
Az alábbi ábrán leírt folyamat mögött apró, szisztematikus és visszacsatolási pontokkal teletűzdelt tevékenységsor rejlik. A javítás folyamata akár hónapokig is eltarthat, gyors változtatásról tehát szó sincs! Ennek oka, hogy felismerték, a „hirtelen" és gyakori változások, vagy mondhatjuk úgy is, a javítási ötletek gyors és átgondolatlan bevezetése árthat (időt, pénzt emészt fel, további hibákat generál) az üzletnek.
Ki kell továbbá emelni a kaizen azon előnyét is, hogy az ad hoc jellegű problémamegoldással szemben nem engedi, figyelmünket például egy látványos, de kevésbé releváns probléma megoldásával kössük le, míg a fontos kérdésekkel nem foglalkozunk.
A Kaizen célja az, hogy valamennyi tevékenységben javulást érjünk el:
- egységes szempontok alkalmazásával,
- önkéntes csoportok,
- folyamatos tevékenysége révén.
A Kaizen folyamat főbb szakaszai (Szintay, 2005)
A Kaizen a javítási lehetőségek rögzítésével, leírásával kezdődik. A javítási lehetőségek azonosításában segít:
- folyamat és tevékenység elemzés,
- folyamatok és tevékenységek teljesítményének mérése,
- auditok és átvizsgálások tapasztalatainak elemzése,
- hagyományos viták és problémák,
- a jelenlegi állapot megkérdőjelezése,
- vevők szükségleteinek feltárása,
- piaci fejlesztések és versenytársi magatartás nyomon követése.
Definiálni kell az elérni kívánt állapotot és célkitűzéseinket. A kockázatok felvázolásával együtt ez a lépés teremti meg annak lehetőségét, hogy kiválasszuk a megoldani kívánt problémákat. A kiválasztott problémák esetében stratégiai szintű projekteket kell kezdeményezni, ami természetesen magába foglalja a szükséges erőforrások és jogosultságok biztosítását is.
A problémánként, esetleg problémacsoportonként indított projekt keretében fel kell tárni az összes körülményt, a lehetséges okokat. Ehhez megfelelő módszerek az interjúk, kötetlen beszélgetések éppúgy, mint a csoportos kreativitás-serkentő technikák (például brainstorming). Az okok relevanciáját tényszerű információkkal alátámasztva kell elvégezni azok elemzését és sorrendbe állítását.
Az okok ismerete teszi lehetővé a konkrét javítási célok megfogalmazását. A projekt következő feladata, hogy megoldást dolgozzon ki az adott problémára. A csoportmunka során eltérő megközelítések és vélemények ütközésére lehet számítani, így az objektivitás és szisztematikusság megőrzése végett rögzíteni kell a megoldási javaslatok kimunkálásának módszertani szabályait. A megoldás kiválasztása a veszélyek és korlátok számbavétele alapján történik meg.
A kiválasztott megoldásra vonatkozóan megvalósítási tervet (tanulmányt) kell összeállítani. Ennek értékelését már a vezetés végzi el, ahol döntés születik a gyakorlati bevezetésről. Az alkalmazás során annak hatásait folyamatosan nyomon kell követni, melyhez a projekt keretében ki kell dolgozni a figyelemmel kísérési (mérési) paramétereket és a kapcsolódó nyomtatványokat. A javítási folyamatról jelentést kell megfogalmazni és megőrizni.