Minőségirányítás

A minőségirányítás fogalma a minőség vállalati (szervezeti) aspektusát foglalja össze. A minőségirányítás átfogó fogalom, fontos megjegyezni, hogy nem lehet „dobozos" megoldást adni rá. Például az ISO 9001 szabvány feladata, hogy keretet adjon a minőségirányításhoz, azonban látni fogjuk, hogy lényegében „csak" alapot ad a testreszabott megoldás kialakításához. Ennek oka, hogy minden vállalat működése más, így más eszköztárat igényel a sikeres minőségirányítás.
Fogalmilag a minőségügy, minőségirányítás, minőségmenedzsment fogalmak használatosak a hétköznapok során. Tananyagunknak nem célja és feladata, hogy a finom különbségek részletezésével foglalkozzon, ezeket leegyszerűsítve szinonimaként kezeljük. Ugyanakkor fontos, hogy a minőségirányítást megkülönböztessük a minőségellenőrzéstől és minőségbiztosítástól!
Az ISO 8402 (1986) megfogalmazása szerint a minőségirányítás „a teljes körű irányítás azon komponense, amely meghatározza, illetve megvalósítja a minőséggel kapcsolatos alapelveket ... magában foglalja a stratégiai tervezést, az erőforrásokkal való gazdálkodást, valamint más rendszeres tevékenységeket, mint amilyen a minőséggel kapcsolatos tervezés, működtetés és értékelés".
A minőségirányítási rendszer pedig „a minőségirányítás megvalósítására szolgáló szervezeti struktúra, felelősségi körök, folyamatok és eljárások".
Az ISO 9000 szerint pedig (nem ellentmondóan az ISO 8402 szabványnak) összehangolt tevékenységek a szervezet irányítására a minőséggel összefüggésben. Az első definíciót azért használjuk mai napig szívesen, mert átfogóan, de közérthetően fogalmaz.
Az említett szervezeti jellemzők lényegében az ún. strukturális jellemzőkkel írhatók le:
- munkamegosztás
- hatáskörmegosztás
- koordináció (technokratikus, szervezeti, személy-központú)
- szervezeti konfiguráció.
A minőségirányítás elsősorban a technokratikus koordináció, azaz a vállalati szabályok, szabályzatok, politikák stb. újragondolását jelenti, illetve a minőség-központúság integrálását e szabályozókba.
Meg kell még említeni a TQM (Teljeskörű Minőségmenedzsment) fogalmát is. A BS 4778 szabvány alapján „az összes olyan tevékenységet felölelő vezetési filozófia, amelyek segítségével az ügyfelek, a közösség igényeit és elvárásait, valamint a szervezet célkitűzéseit a lehető leghatékonyabb és költségkímélő módon ki lehet elégíteni úgy, hogy végsőkig kihasználjuk azt a lehetőséget, amely az összes alkalmazottnak a folyamatos jobbításra irányuló törekvésében rejlik."
