Minőség fogalma

iDevice ikon Tananyag

A minőség a hétköznapi életben használt és értelmezett kifejezés, valaminek a jóságát mérjük vele. Ha közelebbről nézzük, akkor a minőség nem más, mint egy termék vagy szolgáltatás (illetve folyamat, rendszer vagy bármi más) megfelelősége szempontjainknak. Egy termék jobb minőségű, mint a másik, ha jobban teljesít. Például tartósabb, szebb, megbízhatóbb, márkásabb stb.

Gyakran az árral azonosítjuk a minőséget, az esetek egy részében hibásan. A „minőség előállítása" valóban növelheti a költségeket, azonban attól, hogy valami drágább, még nem biztos, hogy jobb is. Egy gyártórendszer számára a minőség jelentheti a költségek csökkenését is.

A minőség lényege az alábbiakban foglalható össze:

  • az előírásoknak való megfelelés,
  • a használatra való alkalmasság,
  • a megfelelés a vevő megnyilvánuló igényeinek,
  • megfelelés a vevő várható igényeinek.

Ha tömören, gyakorlatiasan akarjuk összefoglalni a minőség lényegét, akkor az nem más, mint teljesíteni a vevői követelményeket és elérni a vevők megelégedettségét.

 

Néhány szakmaterület megközelítésében a minőség:

A dolgok lényegét jellemző tulajdonságok összessége.

filozófia
A termék olyan tulajdonságainak összessége, amelyek alkalmassá teszik meghatározott szükségletek kielégítésére, rendeltetésének megfelelően. műszaki
A minőség valamely egységnek az a tulajdonsága, hogy meghatározott és elvárt követelményeket képes kielégíteni. műszaki-gazdasági
A minőség, valamely termék vagy szolgáltatás olyan tulajdonságainak és jellemzőinek összessége, amelyek azt alkalmassá teszik meghatározott vagy rejtett igények kielégítésére. marketing

Az Értelmező Szótár szerint a minőség „valamely dolog, folyamat lényegi tulajdonságainak összessége".

A Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) megfogalmazása szerint (1986-ból, ISO 8402 szabvány): „A minőség nem más, mint a szolgáltatás, illetve termék azon tulajdonsága, illetve jellegzetessége, hogy milyen mértékben felel meg a megrendelő, a felhasználó deklarált vagy feltételezett elvárásainak."

Az ISO 9000 szabvány alapján annak a foka, hogy a belső jellemzők milyen mértékben teljesítenek követelményeket.

 

A minőség fogalmának tartalmát, vevői és vállalati-szervezeti értelmezését, alkalmazását a következő tananyagok teszik kerek egésszé.