Fogalomtár

Akkreditáció - Accreditation - Az akkreditálás annak hivatalos elismerése, hogy egy szervezet, személy alkalmas bizonyos tevékenységek (vizsgálat, kalibrálás, tanúsítás, ellenőrzés, hitelesítés) meghatározott feltételek szerinti végzésére. |
Átvizsgálás -Review- olyan tevékenység, amely - a kitűzött célok elérése érdekében - a vizsgálat tárgyára vonatkozóan az alkalmasság, a célnak való megfelelés és az eredményesség meghatározására irányul (a tervezés és fejlesztés átvizsgálása, a vevői követelmények átvizsgálása és az eltérések átvizsgálása). |
Audit -Audit- auditbizonyítékok (feljegyzések, ténymegállapítások vagy egyéb, az audit kritériumaira vonatkozó, hiteles információk) nyerésére és ezek objektív kiértékelésére irányuló módszeres, független és dokumentált folyamat annak meghatározására, hogy az auditkritériumok milyen mértékben teljesülnek. |
EFQM - EFQM - Európai Minőségirányítási Alapítvány. Elsősorban az általa kidolgozott kiválósági értékelési modell és módszertan révén ismert, mely szisztematikus elemzi a szervezet működésének egészét |
Ellenőrzés -Inspection- a megfelelőség kiértékelése megfigyeléssel és ítéletalkotással, továbbá értelemszerűen méréssel, vizsgálattal vagy összehasonlítással. |
Eltérés -Nonconformity- egy követelmény nem teljesülése. |
Érvényesítés, jóváhagyás -Validation- annak megerősítése objektív bizonyíték szolgáltatásával, hogy az adott szándék szerinti használathoz vagy alkalmazáshoz előírt követelmények teljesültek. |
Feljegyzés -Record- dokumentum, amely rögzíti az elért eredményeket vagy bizonyítja a tevékenységek megtörténtét (a feljegyzések használhatók a megelőző tevékenység, a helyesbítő tevékenység stb. dokumentálására). |
Felső vezetés -Top Management- személy vagy személyek olyan csoportja, aki vagy amely a szervezetet a legfelső szinten vezeti és szabályozza. |
Folyamat -Process- egymással kapcsolatban vagy kölcsönhatásban álló tevékenységek olyan sorozata, amely bemeneteket kimenetekké alakít át. |
Helyesbítő tevékenység -Corrective Action- tevékenység egy észlelt nemmegfelelőség okának megszüntetésére (a helyesbítő tevékenységet az eltérés ismételt előfordulásának érdekében, a megelőző tevékenységet pedig az előfordulás megelőzése érdekében hajtják végre). |
Hiba -Defect- egy szándék szerinti vagy előírt használattal kapcsolatos követelmény nem teljesülése (a hiba és a nemmegfelelőség fogalma közti különbség azért fontos, mert ennek jogi következményei is vannak, különösen termékfelelősséggel kapcsolatos ügyekben). |
Hisztogram - Histogram - Grafikus statisztikai eszköz, ami független tengelyén csoportosított jelenség-jellemzőket tartalmaz, amelyek előfordulási gyakoriságát ábrázolja. |
Igazolás, verifikálás -Verification- annak megerősítése objektív bizonyíték szolgáltatásával, hogy az előírt követelmények teljesültek (a megerősítésben foglalt tevékenységek pl.: alternatív számítások végzése, új terv előírásának összehasonlítása egy hasonló, bevált terv előírásával, vizsgálatok végzése, dokumentumok átvizsgálása stb.). |
Interjú - Interview - olyan kétszemélyes vagy csoportos információgyűjtési forma (akár irányított, akár szabad formájában történik), amely lehetővé teszi, hogy a válaszadó részletesen kifejtse az adott témával kapcsolatos véleményét. Árnyalt eredményeket kaphatunk vele, azonban feldolgozása lényegesen nehezebb, mint például a kérdőíveké. |
Irányítás -Management- egy szervezet vezetésére és szabályozására irányuló összehangolt tevékenységek. |
Irányítási rendszer -Management System- politika és célok megfogalmazásához, valamint a célok eléréséhez alkalmas rendszer (minőségirányítási, pénzügyi irányítási, környezetközpontú irányítási rendszer stb.). |
Ishikawa-diagram - Ishikawa-diagram - Szemléletes nevén halszálka-diagram, ami adott probléma okait vizuálisan rendezi össze, így lehetővé téve a problémát kezelő csoportnak a megfelelő stratégia, akció kidolgozását. |
ISO 9000 szabványsorozat - ISO 9000 series - Nemzetközi szabványsorozat, mely a minőség kérdésének irányítási rendszerbe történő illesztéséhez nyújt követelményeket és útmutatást. Elemei:
|
Képesség -Capability- egy szervezetnek, rendszernek vagy folyamatnak az az adottsága, hogy olyan terméket hozzon létre, amely ki fogja elégíteni az illető termékre vonatkozó követelményeket. |
Kérdőív - Questionnaire - Papír alapú vagy elektronikus eszköz nagy számú adat összegyűjtésére. Tartalmazhat zárt (kiválasztandó), nyitott (szabadon megválaszolandó) vagy vegyes kérdéseket. Feldolgozása általában statisztikai módszerekkel történik. |
Kiválóság - Excellence - Legegyszerűbb megközelítésben azt jelenti, hogy a legjobbnak lenni valamilyen területen. A minőségirányításban a kiválóságra törekvés az, ami meghatározza a szervezetek célképzési és programalkotási tevékenységét. |
Követelmény -Requirement- kinyilvánított igény vagy eljárás, amely általában magától értetődő vagy kötelező. |
Likert skála - Likert-scale - Értékelési skála, melyen 1 és 5 között kell megjelölni az adott témáról alkotott véleményt. Az 1-es érték a teljes egyet nem értést, a 3-as a közömbösséget, míg az 5-ös a teljes egyetértést mutatja. A skála értékei megjelenhetnek számokkal, vagy szövegesen is. Elterjedt forma, egyetlen komoly hátránya, hogy lehetőséget ad (3-as érték) a vélemény ki nem nyilvánítására. |
Megelőző tevékenység -Preventive Action- tevékenység egy lehetséges nemmegfelelőség vagy más nem kívánatos lehetséges helyzet okának kiküszöbölésére (a megelőző tevékenységet a nemmegfelelőség előfordulásának megelőzése érdekében, a helyesbítő tevékenységet pedig az ismételt előfordulásnak a megelőzése érdekében hajtják végre). |
Megfelelőség -Zhoda- egy követelmény teljesülése. |
Minőség -Quality- annak mértéke, hogy mennyire teljesíti a saját jellemzők egy csoportja a követelményeket (a saját jellemző annyit jelent, hogy valamiben benne van, elsősorban állandó jellemzőként). |
Minőségbiztosítás -Quality Assurance- a minőségirányításnak az a része, amely a bizalomkeltés megteremtésére összpontosít, hogy a minőségi követelmények teljesülni fognak. |
Minőségcél - Quality Objective- a minőséggel kapcsolatos valami, amire törekszenek, vagy amit el akarnak érni (a minőségcélok általában a szervezet minőségpolitikáján alapulnak). |
Minőségdíj - Quality Award - A világszínvonalú, kiváló teljesítmény elismeréseképpen, általában pályázat alapján odaítélt elismerés. Az első Deming nevéhez kötődik (1950-es évek), melyet a gyártáshoz kidolgozott statisztikai eszközökért, továbbá azok alkalmazásával elért eredményekért adnak. Fontosabb díjak még: - Baldrige Díj, ami az első olyan (amerikai) díj és modell, ami a szervezet egészét értékelte és díjazta - EFQM alapú Regionális, Nemzeti és Európai Minőségdíjak, melyek az EFQM modellje alapján értékelik a szervezet működését; - IIASA - Shiba díí, ami többek között az oktatás számára is megnyitotta a díjazás lehetőségét |
Minőségfejlesztés -Quality Improvement- a minőségirányításnak az a része, amely a minőségi követelmények teljesítési képességének növelésére összpontosít. |
Minőségirányítás -Management- összehangolt tevékenységek egy szervezet vezetésére és szabályozására, a minőség szempontjából. |
Minőségirányítási alapelvek - Principles of QM - Olyan elvek, melyek általánosan meghatározzák a minőség elérését, függetlenül attól, hogy milyen rendszer/módszer segítségével célozzuk azt meg. Az elvek: 1. Vevőközpontúság 2. Vezéregyéniségek/vezetés 3. A dolgozók bevonása 4. Folyamatközpontúság 5. Rendszerszemlélet az irányításban 6. Folyamatos fejlesztés 7. Tényekkel alátámasztott döntések 8. Kölcsönösen előnyös kapcsolatok a szállítókkal |
Minőségirányítási kézikönyv - Quality Manual- dokumentum, amely meghatározza egy szervezet minőségirányítási rendszerét. |
Minőségirányítási rendszer -Quality Management System- irányítási rendszer egy szervezet vezetésére és szabályozására a minőség szempontjából. |
Minőségpolitika -Quality Policy- egy szervezetnek a minőségre vonatkozóan a felső vezetés által hivatalosan kinyilvánított általános szándékai és irányvonala. |
Minőségszabályozás -Quality Control- a minőségirányításnak az a része, amely a minőségi követelmények teljesítésére összpontosít, továbbá amelyik meghatározza a szükséges működési folyamatokat és a velük kapcsolatos erőforrásokat, a minőségcélok elérése érdekében. |
Minőségterv -Quality Plan - dokumentum, amely előírja, hogy kinek, mikor, milyen eljárásokat és ezekhez milyen erőforrásokat kell alkalmaznia egy meghatározott projekthez, termékhez, folyamathoz vagy szerződéshez (a minőségterv gyakran hivatkozik a minőségirányítási kézikönyvre). |
Minőségtervezés -Plánovanie kvality-Quality Planning- a minőségirányításnak az a része, amely a minőségcélok kitűzésére, a szükséges működési folyamatok és a velük kapcsolatos erőforrások meghatározására összpontosít, a minőségcélok elérése érdekében. |
Önértékelés - Self evaluation - Saját működésünk módszeres áttekintése annak érdekében, hogy feltárjuk a működésünk kritikus pontjait, így olyan akciókat megalapozva, melyek segítenek a teljesítmény fokozásában. |
Pareto-diagram - Pareto-diagram - Grafikus statisztikai eszköz, ami problémacsoportonként ábrázolja a problémák előfordulásának okait. |
Rendszer -System - egymással kapcsolatban vagy kölcsönhatásban álló elemek összessége. |
SWOT elemzés - SWOT analysis - Egy téma erősségeinek, gyengeségeinek, lehetőségeinek és veszélyeinek számba vételére szolgáló elemzési technika. Általánosan alkalmazható a szervezetek elemzésére és a jövőbeli irányok kijelöléséhez. |
Szállító -Supplier - szervezet vagy személy, amely vagy aki a terméket rendelkezésre bocsátja. |
Szervezet -Organization- munkatársak csoportja és feltételrendszer, a felelősségi körök, a hatáskörök és a kapcsolatok elrendezésével együtt. |
Szervezeti felépítés -Organizational structure- a felelősségi körök, a hatáskörök és a munkatársak közti kapcsolatok elrendezése. |
Tanúsítás - Certification - valaminek a független szakértő által történő átvizsgálása, követelményekkel összevetése, majd a megfelelésről tanúsítvány kiadása. |
Taylori munkaszervezés - Taylorism - A taylori elvek szerint a munkát megfelelően kis részekre bontva egyértelműen meghatározható egy-egy személy feladata és felelőssége, amivel a munka hatékonysága fokozható. Ma is alkalmazott elv, azonban csak bizonyos fokig alkalmazható, mivel „elgépiesíti" az embert. |
Termék -Product- egy folyamat eredménye. |
TQM - TQM - Olyan vállalatirányítási módszer, melynek középpontjában a minőség áll, a vállalat valamennyi tagjának részvételén alapszik és hosszú távú sikerre törekszik a fogyasztó megelégedettségének, valamint a vállalat összes tagja és a társadalom hasznának figyelembe vételével. |
Vevő -Customer- szervezet, személy, amely vagy aki a terméket kapja. |
Vevői megelégedettség - Customer satisfaction- a vevő észlelése arról, hogy milyen mértékben teljesültek a követelményei (a vevő panaszai nem kellő mértékű megelégedettségének általánosan ismert jellemzői, de ha ilyen panasz nem volt, ez még nem jelenti szükségképpen a vevő nagy fokú megelégedettségét). |