TQM fogalma és céljai

A teljeskörű minőségmenedzsment (TQM) a második világháború utáni Japánban kifejlődött vezetési filozófia. Célja, hogy a szervezet megfeleljen a kifejezett (effektív) és lehetőség szerint a rejtett (látens) fogyasztói elvárásoknak, továbbá teljesítményét folyamatosan javítsa. Tulajdonképpen a piaci igények tartós és magas színvonalú kielégítését célozza meg.
A teljeskörűség több tényezőt jelent:
• igények teljeskörű - külső és belső - feltárása és kielégítése;
• az összes szervezeti folyamat ellenőrzése és irányítása;
• minden érintettjének (szervezet miden tagjának és a külső érintetteknek) bevonására épülő működés.
A legfontosabb végső célja a TQM megvalósításának, hogy valamennyi alkalmazott törekszik teljesítményének és kreativitásának folyamatos fejlesztésére. A cél elemei:
• a fogyasztói lojalitás növelése az igények egyre jobb teljesítése révén,
• a problémamegoldás legjobb, legkisebb forrásokat igénylő módszereinek alkalmazása a teamjellegű munkavégzésen keresztül,
• a jó menedzsmentklíma és az alkalmazottak megelégedettségének biztosítása,
• a rendszer és a humán erőforrások folyamatos javítása az állandó versenyképességi állapot fenntartása érdekében.
A célok elérése igényli:
• a hosszú távú stratégiai megközelítést,
• a rendszer egészében való gondolkodást,
• az állandó oktatást és képzést, a korszerű módszerek gyakorlati alkalmazását,
• valamennyi alkalmazott aktív részvételét,
• a rendszer eredményeinek állandó mérését,
• folytonos, magas szintű kommunikációt,
• a vezetőség elkötelezettségét és a vezetés magas szintre emelését.