A TQM bevezetése

iDevice ikon Tananyag

A TQM a szervezet minden érintettjének összehangolt munkájával, megfelelő erőforrások és idő biztosítása mellett valósítható meg. A TQM bevezetése egy kezdeti helyzetanalízissel kezdődik, melyet a vezetők továbbképzése követ. Össze kell állítani a folyamatos fejlesztéshez szükséges, fent tárgyalt szervezeti hátteret. Ezek után megkezdődhet a TQM módszereinek bevezetése. Gyakran választják a japán eredetű 5S módszerét, mely a megfelelő munkarend és munkamorál kialakításában és fenntartásában segít. A folyamatok javítását megfelelően meg kell tervezni, majd a munka folyamatának napi gyakorlatába integrálni. Nem maradhat el az eredmények folyamatos értékelése és visszacsatolása.

 

A bevezetés lépései a következőkben foglalhatóak össze:

  1. Helyzetfelmérés, önértékelés;
  2. Vezetői tréning;
  3. Döntés a támogató szervezetről;
  4. Vezetői team kijelölése;
  5. 5S módszer bevezetése;
  6. A javítandó folyamatok közötti prioritások megfogalmazása;
  7. TQM alaptanfolyam indítása;
  8. Vevői- és folyamatjavító minta team létrehozása;
  9. A folyamatjavító minta - team munkájának megtervezése a 7 lépés alapján:
    1. téma pontosítása,
    2. adatgyűjtés,
    3. adatelemzés,
    4. ok-okozati elemzés,
    5. a megoldás megtervezése, végrehajtása,
    6. az eredmények értékelése,
    7. szabványosítás.
  10. A folyamatjavítás terv szerinti végrehajtása;
  11. „On the job training";
  12. Az eredmények folyamatos értékelése.

 


iDevice ikon Előismeret
A TQM bevezetésével ebben a tananyagban nem foglalkozunk részletesen, csupán be kívántuk mutatni, hogy milyen szisztematikus tevékenységrendszer révén érhető el eredmény.