Vezetés szerepe

iDevice ikon Tananyag

A vezetői szerepkör a minőségirányításban kiemelt jelentőségű. Tevékenységük sokrétű. Ők viselik a felelősséget a szervezet sikeres működéséért a vevők, az alkalmazottak és a tulajdonosok felé. Ők választják meg a piacokat, ahol a működni fognak, ők szerzik meg a termeléshez-szolgáltatáshoz szükséges erőforrásokat. Finanszírozási forrásokat biztosítanak és ellenőrzik a működés hatékonyságát, a sikeresség mértékét, mely alapján javító beavatkozásokat indítanak. Ezek mellett személyes példamutató szerepet töltenek be, melyek együttesen sajátos képességeket és készségeket követelnek meg tőlük.

A vezetők kettős szerepkört töltenek be: vezetők (leaderek) és menedzserek. Első szerepkörük a rendszerek javítását célozza meg, azt, hogy megfelelő dolgokat cselekedjenek. Menedzserként az eredmények eléréséért felelnek, másképpen azért, hogy a dolgokat jól cselekedjék.

A folyamatos javítás követelményéhez való alkalmazkodás körülményeinek megteremtését a vezetők azzal teremthetik meg, hogy az alábbi hat kérdésre kialakítják a válaszokat:

  1. Miért létezünk, mi a célunk (Küldetés megfogalmazása)
  2. Milyenek leszünk a jövőben (Látomás, Jövőkép megfogalmazása)
  3. Miben hiszünk, és mi az, aminek a betartását mindenkitől elvárjuk? (Értékek meghatározása)
  4. Milyen irányelveket mutatunk a szervezetünkben dolgozóknak ahhoz, hogy milyen módon nyújtsák a termékeket és szolgáltatásokat a vevőknek? (Üzletpolitika meghatározása)
  5. Melyek azok a rövid és hosszú távú eredmények, melyek képessé tesznek minket arra, hogy beteljesítsük küldetésünket és valóra váltsuk látomásunkat? (Célok, célkitűzések megfogalmazása)
  6. Hogyan fogunk haladni látomásunk felé és beteljesíteni céljainkat és célkitűzéseinket (Módszertan meghatározása)

 

A kérdések kézenfekvőnek és egyszerűen megválaszolhatónak tűnnek, azonban a gyakorlatban összetettek, különösen ha figyelembe vesszük, hogy a vevők kegyeiért nem csak a mi szervezetünk áll versenyben.

 

A jövőkép, küldetés és értékek meghatározása hosszú távra szóló vezetői feladat. Kidolgozásuk során alapvető hiba, ha azt a valóságtól elrugaszkodva teszik meg. A vezetésnek biztosítania kell továbbá, hogy megfelelő körben ismertté is válhassanak. Általában írásban is deklarálják őket (küldetés-nyilatkozat, etikai kódexek stb.), ez önmagában azonban nem elég. Csak akkor tudnak hatékonyan működni, ha minden érintett megismeri, megérti és magáénak is érzi azok tartalmát.

 

A vezetői szerepkör fontos kérdése az elkötelezettség kialakítása és fenntartása. A személyes példamutatásnak nem csupán papíron és hangokban kell megjelenni, hanem a cselekedeteikben is. Ha a vezetés „bort iszik és vizet prédikál", akkor rövid távon elveszítik a dolgozók a beléjük vetett bizalmat, ami visszaveti a TQM fejlődését. Az elkötelezettség területei az alábbiakban foglalhatóak össze:

  • hosszú távú perspektíva megőrzése a rövid távú nyomás alatt is;
  • vevői szükségletek középpontba állítása;
  • annak tudatosítása, hogy míg egyes területeken a haszon azonnal mérhető, máshol azonban kitartó, akár többéves munka szükséges hozzá;
  • annak hangsúlyozása, hogy a folyamatok javítása éppolyan fontos, mint az eredmények elérése;
  • pénzügyi források képzése a TQM bevezetésére;
  • a TQM feltételeinek megfelelő bérezési, elismerési, jutalmazási és előléptetési rendszer bevezetése;
  • az alkalmazottak bevonásának, partneri kapcsolatok kiépítésének előmozdítása;
  • partneri viszony megteremtése a szállítókkal a kölcsönös haszon reményében;
  • példakép-szerep betöltése.

 

A jó vezető jellemzői, hogy:

  • döntéseit adatokra alapozza,
  • erőforrásként, edzőként, segítőként áll alkalmazottai mellett,
  • aktívan bekapcsolódnak a folyamatba,
  • elkötelezettségre nevel,
  • mindenkiből a lehető legjobbat hozzák ki, személyes fejlődésre buzdít,
  • tud köszönetet mondani.