A TQM modellje


A TQM alapvető célkitűzése a folyamatos javítás. Ennek három területe (elve) a vevők középpontba helyezése, a folyamatok javítása és a teljes elkötelezettség biztosítása, melyek tartalmát fent már tárgyaltuk. Mindhárom területre együtt koncentrálva lehet csak elérni a folyamatos javítás célját
A folyamatosság azt jelenti, hogy a TQM nem lehet rövid hatótávú, kampányszerű eszköz a vezetés kezébe, mely akár be is fejezhető, ha a kitűzött célokat elérte. A vevői (piaci) igények folyamatos fejlődése, átalakulása változásokat, adaptációt követel meg szervezetünktől, így az alapvető cél teljes mértékben sohasem valósítható meg.
A jelenlegi gyakorlatból, mint minimális követelményrendszerből kell kiindulni, és az új lehetőségeket keresni.

Kiegészítő elemek
Oktatás és képzés: A példamutatás mellett a többé-kevésbé formális képzések szerepe sem elhanyagolható. A szervezet tagjaival meg kell ismertetni:
- a szervezet célkitűzéseit, elképzeléseit, továbbá
- a TQM lényegét, fogalmait,
- saját helyüket, szerepüket a minőséggel való működésben,
- az alkalmazandó eszközöket és használatuk módját.
Támogató struktúrák: Azon szervezeti koordinációs megoldások összessége, melyek elősegítik a TQM intézményesülését. Ide tartoznak a külső tanácsadók, a csoportmunkák, team-ek működtetése, különböző bizottságok, minőségi körök.
Kommunikáció: A változásokat, eszközök bevezetését, továbbá az elért eredményeket folyamatosan kommunikálnia kell a vezetésnek a dolgozók és külső érintettek felé is. Ez történhet személyesen vagy csoportosan, élőszóban, belső újságon keresztül, vagy a külső sajtóban egyaránt. A kommunikáció fontos támasza a felső vezetésnek a teljes elkötelezettség fenntartásához.
Jutalmazás és elismerés: Az egyének és csoportok teljesítményének elismerése, erkölcsi és anyagi jutalmazása a folyamatosság biztosításához elengedhetetlen. Ha kiváló teljesítmények elismerését elmulasztják, nem kapnak a személyek pozitív visszajelzéseket, akkor úgy érezhetik, hogy feleslegesen vagy rosszul dolgoztak.
Mérés: A folyamatos javítás eszközeinek, stratégiáinak kidolgozása elképzelhetetlen a nélkül, hogy feltárják a szervezetek a kiindulási- és a célállapot teljesítményét, eredményeit. Az eredmények ismerete jelenti ugyanakkor a prezentációk alapját is. A mérés folyamatosságának biztosításához ki kell dolgozni a szükséges mérési módszereket, eljárásokat, biztosítani a mérés eszközeit (legyenek akár kérdőívek vagy mérőberendezések), valamint az időbeli, emberi és pénzügyi infrastruktúrát.