ISO 9001 követelmények

iDevice ikon Tananyag

Alkalmazási terület

Az ISO 9001 szabvány két estet nevesít, amikor a benne foglalt követelményeket alkalmazni lehet:

  • ha bizonyítania kell, hogy képes folyamatosan olyan terméket szállítani, amely megfelel a vevői, valamint az alkalmazható kötelező és szabályozó követelményeknek,
  • ha a vevői elégedettség növelése a célja.

iDevice ikon Tananyag

Általános követelmények

 

Az ISO 9001 szabvány 4.1 szakasza tartalmazza az általános követelményeket. Ezek megfogalmazásán látható, amit korábbi tananyagainkban már említettünk: az általános és univerzális megfogalmazás, így érhető el, hogy a pékségtől az űrkutatásig értelmezhetők legyenek.

A követelmények szerint a szervezetnek létre kell hoznia, dokumentálnia kell, be kell vezetnie és fenn kell tartania egy minőségirányítási rendszert, valamint folyamatosan fejlesztenie kell annak eredményességét az ISO 9001 szabványa egyéb követelményeivel összhangban.

A szervezetnek:

  • meg kell határoznia a minőségirányítási rendszerhez szükséges folyamatokat és alkalmazásukat,
  • meg kell határoznia ezeknek a folyamatoknak a sorrendjét és kölcsönhatását,
  • meg kell határoznia azokat a kritériumokat és módszereket, amelyek szükségesek a folyamatok eredményes működésének és szabályozásának biztosításához,
  • gondoskodnia kell a folyamatok működőképességének fenntartásáról és a figyelemmel kísérés (mérés) megvalósíthatóságáról és információinak rendelkezésre állásáról,
  • figyelemmel kell kísérnie, ahol alkalmazható, ott mérnie kell, és elemeznie kell ezeket a folyamatokat, valamint
  • végre kell hajtania azokat az intézkedéseket, amelyek a tervezett eredmények eléréséhez és a folyamatok folyamatos fejlesztéséhez szükségesek.

 

Az ISO 9001 szabvány az alábbi területekre vonatkozóan fogalmaz meg követelményeket:

  • felső vezetőség elkötelezettségének bizonyítása,
  • minőség tervezése (politika, célok),
  • vevőkapcsolatok,
  • minőségirányítási rendszer dokumentálása,
  • erőforrásokkal való gazdálkodás,
  • tervezés, fejlesztés kérdései,
  • termelés megszervezése,
  • nemmegfelelőségek kezelése,
  • rendszer fejlesztése.

iDevice ikon FIGYELEM!

Jelen keretek között csak két terület vizsgálunk meg részletesebben, nem tárgyaljuk a szabvány teljes követelmény-rendszerét. Felhívjuk tehát az olvasó figyelmét arra, hogy az ISO 9001 nem egyszerűsíthető le az itt bemutatottakra! Célunk, hogy a kapcsolódó kurzusokhoz igazodóan alapozó ismereteket adjunk.