Felső vezetőség elkötelezettsége

iDevice ikon Tananyag

Általános feladatok

 

A felső vezetőség elkötelezettsége alapvető fontosságú a sikeres minőségirányítás, a vevőelégedettség elérése érdekében. A minőségfogalmakkal, alapelvekkel és a TQM-mel foglalkozó tananyagok részletesen foglalkoznak a kérdéssel.

Az ISO 9001 arra vonatkozóan fogalmaz meg követelményeket, hogy miként tudja biztosítani és bizonyítani elkötelezettségét a minőségirányítási rendszer fenntartása és fejlesztés iránt. az általános követelmények átfogóan foglalják össze a feladatokat: „szervezetnek létre kell hoznia, dokumentálnia kell, be kell vezetnie és fenn kell tartania egy minőségirányítási rendszert, valamint folyamatosan fejlesztenie kell annak eredményességét". Az, hogy a „szervezetnek kell...", lényegében úgy értendő, hogy a szervezet felső vezetőségének kell gondoskodni arról személyes részvétellel és utasítással, szabályozás kialakításával, a szervezeti struktúra kialakításával, munkacsoport kijelölésével, vagy bármely arra alkalmas módon.

A szabvány 5.1-5.4 szakaszai alapján a felső vezetőség feladata:

  • a vevői, valamint a törvényi és a szabályozó követelmények teljesítése fontosságát közzétenni a szervezeten belül,
  • meghatározni a minőségpolitikát,
  • gondoskodni a minőségcélok meghatározásáról,
  • vezetőségi átvizsgálásokat végezni, valamint
  • gondoskodni a szükséges erőforrásokról.

 


iDevice ikon Tananyag

Vezetőség képviselője

 

Meg kell határoznia a vezetőségnek arról, hogy a működéshez szükséges jogkörök, hatáskörök és felelősségi körök meghatározottak legyenek. Ennek célja, hogy mindenki pontosan tudja a szervezeten belül, mi a feladata és miért kell azt a feladatot ellátnia. A meghatározás legegyszerűbb módja a munkaköri leírások, továbbá szervezeti és működési szabályozás ISO-konform változatának kidolgozása.

 

Speciális szerepkör a vezetőség képviselője (gyakran nevezik minőségügyi/minőségirányítási vezetőnek vagy felelősnek). Nagyobb szervezetek csoportot vagy osztályt is működtethetnek a minőségügyi feladatok ellátására, a legtöbb esetben azonban egy kijelölt személlyel találkozunk. A képviselő a vezetőség egy tagja, akinek egyéb felelősségi körétől függetlenül olyan felelősségi körrel és hatáskörrel kell rendelkeznie, amely magában foglalja:

  • a gondoskodást a minőségirányítási rendszer folyamatainak létrehozásáról, bevezetéséről és fenntartásáról,
  • a beszámolást a felső vezetőségnek a minőségirányítási rendszer működéséről és bármely fejlesztési szükségletről, valamint
  • a gondoskodást a vevői követelményekkel kapcsolatos tudatosság támogatásáról az egész szervezetben.

 


iDevice ikon Tananyag

Vezetőségi átvizsgálás

 

A felső vezetőségnek időnként át kell vizsgálnia a minőségirányítási rendszert, annak érdekében, hogy biztosítsa annak folyamatos alkalmasságát, megfelelőségét és eredményességét. Az átvizsgálásnak tartalmaznia kell a fejlesztési lehetőségek és a minőségirányítási rendszerbeli változtatások szükségességének értékelését, beleértve a minőségpolitikát és a minőségcélokat. A vezetőségi átvizsgálást feljegyzés formájában dokumentálni kell.

A vezetőségi átvizsgálás feladatai integrálhatók egyéb értekezletekbe és vezetőségi ülésekbe is. Az átvizsgálás lényegét jól összefoglalja a szabvány azzal, hogy megadja (bemenő adatokként) a vizsgálandó területeket, továbbá (kimenő adatként) a szükséges cselekvéseket.

A bemenő adatok információt kell adni legalább:

  • a felülvizsgálatok eredményeiről,
  • a vevői visszajelzésekről,
  • a folyamatok működéséről és a termék megfelelőségéről,
  • a megelőző és helyesbítő tevékenységek helyzetéről,
  • a korábbi vezetőségi átvizsgálásokat követő intézkedésekről,
  • a változásokról, amelyek hatással lehetnek a minőségirányítási rendszerre, valamint
  • a fejlesztésre vonatkozó javaslatokról.

 

A vezetőségi átvizsgálás kimenő adatainak tartalmazniuk kell a döntéseket és intézkedéseket:

  • a minőségirányítási rendszer és folyamatai eredményességének fejlesztésére,
  • a terméknek a vevői követelményekkel összefüggő fejlesztésére, valamint
  • az erőforrás szükségletekre.

iDevice ikon Tananyag

Vevői kapcsolattartás

 

A szervezetnek eredményes intézkedéseket kell meghatároznia és végrehajtania a vevővel történő kapcsolattartásra a következőkkel kapcsolatban:

  • a termékre vonatkozó információk,
  • ajánlatkérések, szerződések vagy megrendelések kezelése, beleértve a módosításokat, valamint
  • vevői visszajelzések, beleértve a vevői panaszokat.

iDevice ikon Tananyag

Erőforrások biztosítása

 

A szervezetnek meg kell határoznia és rendelkezésre kell bocsátania azokat az erőforrásokat, ide értve a tárgyi és emberi erőforrásokat is, továbbá az infrastrukturális és munkakörnyezeti elemeket, amelyek szükségesek:

  • a minőségirányítási rendszer bevezetéséhez és fenntartásához, valamint eredményességének folyamatos fejlesztéséhez, valamint
  • a vevői elégedettség fokozásához a vevői követelmények teljesítése által.