Az irányítási rendszer modellje

iDevice ikon Tananyag

Az ISO 9000 és 9001 átfogó modellt fogalmaz meg a minőségirányítás megvalósítására:

 

ISO 9001 menedzsment modell

 

Az ábra „két oldalán" a vevő jelenik meg: elvárásokkal, követelményekkel, illetve elégedettségével. A minőségirányítás feladata a követelmények feltárása és megismerése, majd beépítése a működésbe annak érdekében, hogy vevői elégedettséget érjen el. Természetesen a feladatok közé tartozik a követelmények és elégedettség visszamérése is!

Az előző bekezdésben említett „minőségirányítás feladata" kifejezést nem szabad úgy érteni, hogy a feladat delegálható egy csoportra, osztályra vagy személyre. Talán helyesebb úgy fogalmazni, hogy a vezetőség feladata ezek teljesítése. A minőségirányítás eszköz a vezetőség kezében a feladatok hatékony ellátásához.

 

A szervezet belső működtetésének kritikus területei (azaz e folyamatokat kell szabályozni):

  • felső vezetőség elkötelezettségének biztosítása, minden érintett területre,
  • erőforrásokkal való gazdálkodás, ide értve a tárgyi és emberi erőforrásokat, továbbá a munkakörnyezetet is,
  • termék-előállítás folyamata, aminek eredménye a termék (szolgáltatás). A termék különlegessége, hogy ez jelenti a közvetlen kapcsolatot a vevővel.
  • mérés, elemzés fejlesztés, ami kiterjed a nemmegfelelőségek termékkel, folyamatokkal és minőségirányítási rendszerre vonatkozó kérdéseire. Cél a vevői megelégedettség szem előtt tartásával a minőségirányítási rendszer fejlesztésén keresztül javítani a vállalati teljesítményt.

 

Az ISO minőségirányítási szabványaival a fenti koncepciót támogatja. A Nemzetközi Szabványügyi Szervezet a modell mentén mutatja be szabványainak alkalmazási helyét:


ISO menedzsment modell és szabványok kapcsolata