Az ISO 9000 szabványcsalád

iDevice ikon Tananyag

Az ISO 9000 szabványcsalád (vagy más néven szabványsorozat) az International Organization for Standardization (ISO, Nemzetközi Szabványügyi Szervezet) eredménye. A genfi (Svájc) székhelyű ISO a világ gyakorlatilag valamennyi iparosodott államát magában foglalja - Albániától Zimbabwéig. A szervezet feladata olyan ipari szabványok kidolgozása, amelyek megkönnyítik a nemzetközi kereskedelmet.

Az ISO 9000-es szabványok nem termékszabványok (azok külön szabványokban szerepelnek), hanem irányítási rendszer szabványok. Másképpen megközelítve nem termékekre vagy szolgáltatásokra vonatkozik, hanem az ezeket létrehozó folyamatra és szervezeti háttérre. A 2000-ben kiadott sorozatot már hangsúlyozottan arra tervezték, hogy a világon bárhol használt bármilyen folyamatra alkalmazható legyen.

Ennek az általános célnak az elérése érdekében a szabványok a lehető legnagyobb mértékben tartózkodnak konkrét módszerek, eljárások és technikák megadásától. Az alapelveket, célokat és szándékokat hangsúlyozza, melyek egyetlen célra összpontosítanak: a vevő elvárásainak és igényeinek teljesítése.

Egy jól megtervezett, jól bevezetett és gondosan irányított ISO 9001 kiépített minőségirányítási rendszer garantálja a bizalmat arra nézve, hogy a folyamat kimenete (eredménye) meg fog felelni a vevő elvárásainak és igényeinek. Három fórum számára kívánja ezt a bizalmat biztosítani:

  • közvetlenül a vevőnek,
  • közvetett módon (harmadik fél közbejöttével és minőségügyi rendszerben történő tanúsítással) a vevőnek.
  • a cégvezetés és személyzet számára.

iDevice ikon FIGYELEM!

Az ISO 9000 szabványcsalád a vevő kifejezést használja. A vevőt és a fogyasztót a tananyagokban szinonimaként használjuk, az aktuális szövegkörnyezethez igazodóan, de azonos tartalommal.

A két fogalom között természetesen a minőségügyben is lehet különbséget tenni, ez azonban nem egy alapozó anyag feladata.

A „vállalat" kifejezést a szabvány nem használja, az általánosabb „szervezet" fordul elő, ami lényegesen tágabb kör. Tananyagaink egyéb részeiben azért használjuk a vállalat szót, mert általában vállalati szakembereket képzünk, akik számára így könnyebben megfogható mondanivalónk.

iDevice ikon Tananyag

Céljait az ISO 9000 család úgy éri el, hogy minden, minőséget befolyásoló üzleti tevékenységtől elvárja egy háromrészes, soha véget nem érő ciklus: tervezés, ellenőrzés és dokumentálás megvalósítását:

  • A minőséget befolyásoló tevékenységeket tervezni kell annak érdekében, hogy a célok, jogosítványok és a felelősség köre meghatározott és érthető legyen.
  • A minőséget befolyásoló tevékenységeket ellenőrizni kell annak érdekében, hogy a speciális elvárások (minden szinten) teljesüljenek, a problémákat megelőzzük és elhárítsuk, és a helyesbítő akciók tervezhetők és kivitelezhetők legyenek.
  • A minőséget befolyásoló tevékenységeket dokumentálni kell, hogy biztosítsuk a minőségi célok és módszerek megértését, zökkenőmentes együttműködést a szervezeten belül, visszacsatolást a tervezési fázisba, és objektív bizonyítékul a minőségügyi rendszer teljesítményére azoknak, akik ezt igénylik (vevők, független tanúsítók).