Szabványosítás célja

A szabványosításnak általában - tehát a minőségirányítás területén túl is - több, de jól értelmezhető indítéka és célja van:
- kölcsönös megértés megteremtése a gazdaság szereplői között (terminológiai-, fizikai mennyiségek, termékek műszaki követelményeinek értelmezése),
- költségcsökkentés,
- biztonság, az élet-, az egészség- és a környezetvédelem növelés,
- fogyasztói érdekvédelem érvényesítése
Nem lehet elégszer kiemelni, hogy az ISO 9000 szabványcsalád nem korlátozódik konkrét termékre vagy szolgáltatásra. A promóciók gyakran az ellenkezőjét sugallják, a vevők „meggyőzése" érdekében. Sokan hallottak ugyanis az ISO 9001-ről, amit jó dolognak tartanak, tehát ha a terméknek „van ilyenje", akkor az egy jó termék lesz. Az ISO 9001 szerinti működésben gyártott termékről csak KÖZVETETTEN feltételezhetjük, hogy jó minőségű. A valóságban a kijelentés csak annyit takar, hogy a szabvány követelményeit teljesítették. Végső soron a minőségirányítási rendszer révén vevőelégettséget akarunk elérni, amihez megfelelő termékek és szolgáltatások szükségesek, közvetlen kapcsolatot azonban ne keressünk!
ISO 9000-es szabványcsalád célja:
- termék vagy a teljesített szolgáltatás minőségének elérése és fenntartása megfelelően kialakított folyamattokkal, hogy a felhasználók (vásárlók) igényeinek folyamatos kielégítése érdekében,
- bizalom keltése a saját vezetőségében, hogy a szándékolt minőséget elérték és fenntartják,
- bizalom keltése a felhasználóban, hogy a szándékolt minőséget elérték vagy el fogják érni a szállított termék vagy szolgáltatás esetében,
- bizalom keltése a dolgozókban, hogy a szándékolt minőséget el tudják érni.