Minőség 8 dimenziója

iDevice ikon Tananyag

A termék alapú minőség-meghatározás mentén a legkönnyebb értelmezni a 8 dimenzió modelljét. Abban, hogy a vevők számára milyen tulajdonságokból fakadhat az elégedettség, 8 pont különíthető el:

  • Teljesítmény: a termék alapvető használati tulajdonsága.
  • Sajátosságok: a termék lényegi paraméterei.
  • Megbízhatóság: annak valószínűsége, hogy a termék a használati idő alatt nem romlik el.
  • Megfelelés: szabványoknak való megfelelés.
  • Tartósság: termék kihasználásának mértéke az elhasználódásig.
  • Használhatóság: Javítás gyorsasága, kiszolgálás színvonala.
  • Esztétikai tulajdonságok: Külső megjelenés.
  • Felismert minőség: márkanevek, reklámok.


iDevice ikon Tananyag

A teljesítmény a termékek (illetve a továbbiakban is ide értendőek a szolgáltatások) alapvető felhasználhatóságát jelentik. A kerékpár és a sportkocsi között hasonlóság, hogy azt az igényünket elégítik ki, hogy egyik helyről a másikra eljussunk. Ezt azonban más módon teszik meg. A kerékpárral a természet szeretetének adózhatunk, a sportkocsival a sebességnek. A kerékpárral lassabban, a sportkocsinkkal lényegesen gyorsabban juthatunk el a célhelyre.

Ha például az igényünk a nagy rakományok szállítása, akkor tehergépjárművet választunk. Egy traktor és egy kamion is ezt a célt szolgálja, azonban egészen másra használjuk őket.

Hasonló célt szolgáló termékek közötti választáskor kerül előtérbe a sajátosságok kérdése. Gépjárművünk teljesítménye, sebessége, rakodókapacitása, a termelő berendezésünk kapacitása, a vele elvégezhető munkák fajtái határozzák meg, hogy mennyiben lesz képes az igényeket kielégíteni. A kézifűrész és a motoros láncfűrész egyaránt képessé tesz bennünket a favágásra, utóbbival azonban sokkal hamarabb tudunk végezni.

A megbízhatóság tekintetében két termék közül az a jobb minőségű, azaz az tudja jobban kielégíteni az igényeket, mely azonos ráfordítással (például azonos ár, azonos szerviz-ráfordítás mellett) több munkát képes elvégezni, tovább működőképes.

A megfelelés olyan követelmények kielégítését jelenti, melyek írásban - jogszabályban, belső szabályzatokban vagy szabványokban - rögzítettek. Jelentősége a tömegtermelés megjelenésével van, ahol nincs mód arra, hogy a termékegyedek igény-kielégítési mértékét darabonként és vevőnként ellenőrizzék. Ekkor a szabályokban rögzítik, hogy milyen paramétereket kell a standard terméknek teljesíteni.

A termék tartóssága a használati időn belül nyújtott teljesítményének mértékét jelenti. Vásárolhatunk például két pár cipőt, melyek egy év elteltével feslenek ki. A különbség azonban ott lehet, ha az egyik párat naponta hordtuk, a másikat pedig csak havonta egyszer vettük fel. Az első pár tartósság szempontjában lényegesen jobb.

A használhatóság a termék által kínált lehetőségek kiaknázhatóságának mértékét mutatja. Neumann számítógépe például a maga korában óriási dolgokra volt képes, viszont használatához speciális szakismeretekre volt szükség. A „kakaóbiztos" számítógépeket pedig már az óvodások is tudják kezelni. (Ez persze egy leegyszerűsített példa, hosszú út vezetett el a mai állapothoz.) A használhatóságot nagy mértékben növeli például egy jól elkészített kezelési kézikönyv, mely egyszerűen végigkalauzolja olvasóját a termék beüzemelésén és alkalmazásán.

A használhatóságot - termelő berendezéseknél különösen - jelentősen befolyásolja a szervizháttér és az alkatrészellátás elérhetősége. Megvásárolhatok egy világszínvonalú esztergagépet (mellyel a gyártott termékek megfelelési követelménye maradéktalanul kielégíthető), ám ha ennek szervizháttere csak például Németországból biztosítható, akkor a javítás és karbantartás óriási többletráfordításokat, sőt jelentős termelés-kiesési időt is jelent (amíg a szerelő megérkezik...)

Az esztétikai minőség a termék külső jegyeinek összessége, mely egyre nagyobb fontossággal bír. Két azonos funkciójú termék közül az esztétikailag megfelelőbb - pszichológiai tényezők közrejátszásával - magasabb szinten fogja az igényeket kielégíteni. Az esztétika kérdésköréhez tartozik részben a design és a csomagolás is.

A felismert minőség, azaz a márkanév, a termék jó híre a felhasználók körében tovább emeli a minőséget. Hatása részben pszichológiai tényezőkön keresztül van (gondoljunk csak a márkás ruházatban való megjelenésre), részben pedig megteremti a bizalmat a többi tényezőhöz. Ha mások tapasztalatai jók az adott termékkel, akkor mi is nyugodtabban vásároljuk meg, bízva annak tartósságában, megfelelésében és használhatóságában.