Minőség 5 megközelítése

Garvin a minőség fogalmának kutatása során 5 különböző megközelítésből indult el. Mind az 5 megközelítés arra keresi a választ, hogy mi van a minőség hátterében, mitől lesz egy termék vagy szolgáltatás jó minőségű. A végeredmény, a „minőség" azonos, azonban a megközelítések mentén új megvilágításba helyeződhet.
A minőség belső elemeit és azokhoz tartozó fogalmakat az alábbi ábra mutatja be:
Termékminőség összefüggései
Termék alapú minőség értelmezés:
A minőség meghatározott tulajdonság jelenlétén, vagy hiányán alapszik. Ha valamely tulajdonság kívánatos, jobbnak ítélhető, mint más termékeknél, akkor ezen megközelítés esetén, ezen tulajdonságok nagyobb mennyiségű jelenléte esetén a termék, vagy szolgáltatás igen jó minőségű.
Vagyis itt materiális, esztétikai, magatartási stb. elemek összehasonlítása és dominanciája alapján válik a minőség tárgyiasíthatóvá, megnevezhetővé.
Transzcendens megközelítésű minőség értelmezés:
A minőséget csak azután érthetjük meg, miután jó néhány hatás érte, amelynek nyomán kialakultak jellegzetességei. A minőség e definíciójának magyarázatára többnyire azt a példát idézik, hogy egy képzőművész alkotásainak minősége csak akkor válik láthatóvá, amikor már több munkáját is közszemlére tette. Tehát a minőséget nem lehet definiálni, azt az ember csak akkor ismeri fel, ha látja. A fogalom szoros kapcsolatban van a belső minőség követelmény, vagy tudat fogalmával, amit a köznapi értelemben sokszor az igényesség szinonimájaként is használunk.
Egy termék vagy szolgáltatás tehát attól jó minőségű, hogy azt szaktudással,
Termelés alapú minőség fogalom:
A megközelítési mód adottnak tekinti a termék, vagy szolgáltatás iránti igényt, követelményeket. Vagyis azt feltételezi - tulajdonképpen áttételezi -, hogy a specifikáció a vevők kívánalmainak, elvárásainak érvényes pótszere, s ha ezeknek megfelelünk, akkor jól végeztük a dolgunkat, és a vevő elégedett lesz.
A megközelítés kritikus pontja, hogy a specifikációkat mennyire sikerült összhangba hozni az egyéni követelményekkel.
Érték alapú minőség fogalom:
A minőség azt jelenti, hogy meghatározott tulajdonságú terméket, vagy szolgáltatást ajánlunk a vevőnek elfogadható költséggel, vagy áron. Az érték alapú megközelítés tehát bekapcsolja az árat is a vizsgálatokba. Itt is termékeket és szolgáltatásokat hasonlítunk össze, azonban figyelembe vesszük azt is, hogy mit kell azért feláldoznunk. Lehet például, hogy egy márkás cipőt jobb minőségűnek tartunk, de ha a cipőt a gyerekünknek vesszük, aki hetente egy párat is képes „elhasználni", az olcsóbb utánzat még megfelelőbb is lehet.
Felhasználói alapú minőség fogalom:
A felhasználói alapú minőség a vevői elvárásokból indul ki. Egy terméket vagy szolgáltatást akkor tekinthetünk jó minőségűnek, ha betöltötte a neki szánt szerepet, a fogyasztó elégedettségére vált. Tegyük fel, hogy egy nagyon magas ember vesz egy kisautót. Alacsony fogyasztás, alacsony fenntartási költségek, szükségleteit mégsem elégítheti ki, ha nem fér el benne kényelmesen.
A
felhasználói alapú értelmezés egyfajta ellentmondást ad az egyéni szint és a
tömegtermelés között. A minőséget ugyanis a fogyasztó tudja megítélni, saját
értékrendszere alapján. A tömegtermelésben gyártott termékek „jobbításához" erre
az információra szükség van. Természetesen nincs lehetőség mindenki számára
egyedi terméket gyártani. Ha azonban jobban belegondolunk, a technológiának
megvan a válasza a problémára (testre szabható telefonok, állítható méretű
korcsolya gyerekeknek stb.)