Minőség fogalma

A minőség a hétköznapi életben használt és értelmezett kifejezés, valaminek a jóságát mérjük vele. Ha közelebbről nézzük, akkor a minőség nem más, mint egy termék vagy szolgáltatás (illetve folyamat, rendszer vagy bármi más) megfelelősége szempontjainknak. Egy termék jobb minőségű, mint a másik, ha jobban teljesít. Például tartósabb, szebb, megbízhatóbb, márkásabb stb.
Gyakran az árral azonosítjuk a minőséget, az esetek egy részében hibásan. A „minőség előállítása" valóban növelheti a költségeket, azonban attól, hogy valami drágább, még nem biztos, hogy jobb is. Egy gyártórendszer számára a minőség jelentheti a költségek csökkenését is.
A minőség lényege az alábbiakban foglalható össze:
- az előírásoknak való megfelelés,
- a használatra való alkalmasság,
- a megfelelés a vevő megnyilvánuló igényeinek,
- megfelelés a vevő várható igényeinek.
Ha tömören, gyakorlatiasan akarjuk összefoglalni a minőség lényegét, akkor az nem más, mint teljesíteni a vevői követelményeket és elérni a vevők megelégedettségét.
Néhány szakmaterület megközelítésében a minőség:
A dolgok lényegét jellemző tulajdonságok összessége. |
filozófia |
A termék olyan tulajdonságainak összessége, amelyek alkalmassá teszik meghatározott szükségletek kielégítésére, rendeltetésének megfelelően. | műszaki |
A minőség valamely egységnek az a tulajdonsága, hogy meghatározott és elvárt követelményeket képes kielégíteni. | műszaki-gazdasági |
A minőség, valamely termék vagy szolgáltatás olyan tulajdonságainak és jellemzőinek összessége, amelyek azt alkalmassá teszik meghatározott vagy rejtett igények kielégítésére. | marketing |
Az Értelmező Szótár szerint a minőség „valamely dolog, folyamat lényegi tulajdonságainak összessége".
A Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) megfogalmazása szerint (1986-ból, ISO 8402 szabvány): „A minőség nem más, mint a szolgáltatás, illetve termék azon tulajdonsága, illetve jellegzetessége, hogy milyen mértékben felel meg a megrendelő, a felhasználó deklarált vagy feltételezett elvárásainak."
Az ISO 9000 szabvány alapján annak a foka, hogy a belső jellemzők milyen mértékben teljesítenek követelményeket.
A minőség fogalmának tartalmát, vevői és vállalati-szervezeti értelmezését, alkalmazását a következő tananyagok teszik kerek egésszé.